Istoria cinemaului experimental românesc a traversat o prelungă eclipsă ideologică, parțială, lăsând să i se vadă mai ales acele filme necesare timpurilor noi. Pe felurite ecrane au reapărut, rând pe rând, creații fățiș subversive, mai apoi alegorice, punându-li-se mare valoare pe verva anticomunistă. Nimeni nu a greșit cu nimic făcând asta, însă acum ne-a venit rândul și, înainte de toate, vom schimba regulile jocului. Retrospectiva de față, pentru care am luat în considerare filme românești produse până în 2012, păstrând distanța de un deceniu, a prins formă împrejurul unei teme anume, ecologia, la care filmele alese au răspuns unul și unul. Ar fi greșit să spunem că, având de ales, am vrut să privim natura în pofida culturii. Din contră: odată încadrată, natura definește cultura. (Călin Boto, BIEFF 2022) Programul a fost curatoriat de Călin Boto și Oana Ghera și este organizat în parteneriat cu Centrul Național al Cinematografiei și Arhiva Națională de Film.