Ecologii Speculative: Retrospectivă de Film Experimental Românesc

Istoria cinemaului experimental românesc a traversat o prelungă eclipsă ideologică, parțială, lăsând să i se vadă mai ales acele filme necesare timpurilor noi. Pe felurite ecrane au reapărut, rând pe rând, creații fățiș subversive, mai apoi alegorice, punându-li-se mare valoare pe verva anticomunistă. Nimeni nu a greșit cu nimic făcând asta, însă acum ne-a venit rândul și, înainte de toate, vom schimba regulile jocului. Retrospectiva de față, pentru care am luat în considerare filme românești produse până în 2012, păstrând distanța de un deceniu, a prins formă împrejurul unei teme anume, ecologia, la care filmele alese au răspuns unul și unul. Ar fi greșit să spunem că, având de ales, am vrut să privim natura în pofida culturii. Din contră: odată încadrată, natura definește cultura. (Călin Boto, BIEFF 2022) Programul a fost curatoriat de Călin Boto și Oana Ghera și este organizat în parteneriat cu Centrul Național al Cinematografiei și Arhiva Națională de Film.

Panta Rei

Wanda Mihuleac | Durata 10 min.

O capodoperă în timpi morți, Panta Rei pornește de la tropul mitic al reflexiei narcisice, ușor traductibil pentru gândirea ecologistă într-un pericol iminent.

Necomunicare

Matei Bejenaru | Durata 3 min.

Cu ticăitul unui ceas pe fundal și intitulat sugestiv, video-ul artistului ieșean se joacă cu ideea neputinței comunicării într-un timp prea târziu.

Earthcake

Geta Brătescu, Alexandru Solomon | Durata 7 min.

În prima dintre cele trei colaborări cu Alexandru Solomon, artista Geta Brătescu se arată drept o ființă extraterestră care răscolește pământul.

Va veni o zi

Copel Moscu | Durata 12 min.

Va veni o zi aruncă o privire înfiorată la felurile în care societățile recente (căci capitalismul nu face excepție, ba din contră) își reformulează cultura întru pragmatism și conformism – nici omul nou, nici omul nou-nouț nu mai sunt umaniști.

Poluare

Ioan Pleș | Durata 6 min.

Ioan Pleș, copilul teribil al grupării arădene kinema ikon, înscenează un fel de Pac-Man al apocalipsei climatice, în stilul jucăuș și alert care-i străbate toate scurtmetrajele.

Țara nimănui

Gábor Nagy, Jenő Márton | Durata 27 min.

Țara nimănui este întruchipată simbolic de pădurea care la început dă impresia refugiului idilic al unui tânăr de la alienarea urbană. Nemărginit, protagonistul culminează cathartic într-o restituire mistică a sinelui către natură, ca într-un final să confrunte extazul cu sălbăticia, impulsul visceral cu accidentul suprem.

Sensibilitatea plantelor

Mircea Popescu | Durata 13 min.

Duiosul documentar sahiot se folosește de camera de filmat pentru a înregistra, populariza și desăvârși un experiment botanic.

Acvatic

Ion Grigorescu | Durata 15 min.

Printre performance, documentar pastoral și jurnal, misticul se prelinge de-a lungul unuia din filmele prea puțin cunoscute ale lui Ion Grigorescu.

Poem dinamic

Emanuel Țeț | Durata 9 min.

Un clasic al producției arădene kinemaikoniste, Poem dinamic se alătură tuturor filmelor antologice ale momentului optzecist de înnoire și experiment din animația românească.

Ploaia

Mona Vătămanu, Florin Tudor | Durata 4 min.

Cineva încearcă să deseneze liniar ceva anume pe hârtie, însă ploaia îi spală urmele din nou și din nou, întregul semi-performance fiind filmat pe 8mm printre stropi reali de ploaie a căror proprie urmă se pierde în alb-negrul peliculei fotosensibile.

Meniu