Panta Rei

Wanda Mihuleac
România, 1975
10 min.

O capodoperă în timpi morți, Panta Rei pornește de la tropul mitic al reflexiei narcisice, ușor traductibil pentru gândirea ecologistă într-un pericol iminent.

Wanda Mihuleac, a cărei filmografie nu a fost până acum valorizată în cinemaul românesc, ci exclusiv în artele vizuale, s-a interesat și ea de imaginația poetică a apei. Capodopera sa în timpi morți pornește de la tropul mitic al reflexiei narcisice, ușor traductibil pentru gândirea ecologistă într-un pericol iminent, senzație intensificată de coloana sonoră a lui Octavian Nemescu, un melanj senzorial de respirații îngreunate, apă curgătoare și sunete instrumentale săgetătoare. Combinații în cercuri (1965), compoziția cu pricina, lipsea din arhiva Centrului Pompidou, însă prin generozitate a artistei, a Ericăi Nemescu precum și-a lui Irinel Anghel, a fost făcută posibilă recuperarea și adaptarea la film. (Călin Boto, BIEFF 2022)

Data proiecție și locație

1 octombrie, 16:00, Cinemateca Eforie

Cumpără bilet

Ecologii Speculative: Retrospectivă de Film Experimental Românesc

Toate filmele →

Panta Rei

Wanda Mihuleac | Durata 10 min.

O capodoperă în timpi morți, Panta Rei pornește de la tropul mitic al reflexiei narcisice, ușor traductibil pentru gândirea ecologistă într-un pericol iminent.

Necomunicare

Matei Bejenaru | Durata 3 min.

Cu ticăitul unui ceas pe fundal și intitulat sugestiv, video-ul artistului ieșean se joacă cu ideea neputinței comunicării într-un timp prea târziu.

Earthcake

Geta Brătescu, Alexandru Solomon | Durata 7 min.

În prima dintre cele trei colaborări cu Alexandru Solomon, artista Geta Brătescu se arată drept o ființă extraterestră care răscolește pământul.

Va veni o zi

Copel Moscu | Durata 12 min.

Va veni o zi aruncă o privire înfiorată la felurile în care societățile recente (căci capitalismul nu face excepție, ba din contră) își reformulează cultura întru pragmatism și conformism – nici omul nou, nici omul nou-nouț nu mai sunt umaniști.

Poluare

Ioan Pleș | Durata 6 min.

Ioan Pleș, copilul teribil al grupării arădene kinema ikon, înscenează un fel de Pac-Man al apocalipsei climatice, în stilul jucăuș și alert care-i străbate toate scurtmetrajele.

Țara nimănui

Gábor Nagy, Jenő Márton | Durata 27 min.

Țara nimănui este întruchipată simbolic de pădurea care la început dă impresia refugiului idilic al unui tânăr de la alienarea urbană. Nemărginit, protagonistul culminează cathartic într-o restituire mistică a sinelui către natură, ca într-un final să confrunte extazul cu sălbăticia, impulsul visceral cu accidentul suprem.

Sensibilitatea plantelor

Mircea Popescu | Durata 13 min.

Duiosul documentar sahiot se folosește de camera de filmat pentru a înregistra, populariza și desăvârși un experiment botanic.

Acvatic

Ion Grigorescu | Durata 15 min.

Printre performance, documentar pastoral și jurnal, misticul se prelinge de-a lungul unuia din filmele prea puțin cunoscute ale lui Ion Grigorescu.

Poem dinamic

Emanuel Țeț | Durata 9 min.

Un clasic al producției arădene kinemaikoniste, Poem dinamic se alătură tuturor filmelor antologice ale momentului optzecist de înnoire și experiment din animația românească.

Ploaia

Mona Vătămanu, Florin Tudor | Durata 4 min.

Cineva încearcă să deseneze liniar ceva anume pe hârtie, însă ploaia îi spală urmele din nou și din nou, întregul semi-performance fiind filmat pe 8mm printre stropi reali de ploaie a căror proprie urmă se pierde în alb-negrul peliculei fotosensibile.

Meniu